maandag 19 maart 2012

American courage

Als ondernemer - of sowieso als iemand die de dingen niet alleen wil laten gebeuren zoals ze altijd gebeurd zijn - moet je wel eens spannende dingen doen. Dingen die, zoals trainers dat zo luchtig zeggen, 'buiten je comfortzone liggen':

- Jezelf nadrukkelijk op de kaart zetten als interessante leverancier.
- Voor een groep een 1-minutenpresentatie houden.
- Tijdens een netwerkgesprek inhaken op een 'koopsignaal'.
- Iemand bellen die je nog nooit eerder gesproken hebt.
- Iemand bellen die je al te lang niet gesproken hebt.

Ik begin zelf deze week met een nieuw marketingprogramma ('marketingoffensief' noemen ze dat geloof ik, maar ik ben nooit zo'n fan van dat soort oorlogszuchtige metaforen). Daarbij ga ik veel van dit soort dingen tegenkomen. Dat is spannend.

Gelukkig biedt het boek dat ik hierbij onder handbereik houd (Get Clients Now! van C.J. Hayden) niet alleen veel praktische tips en manieren om in beweging te komen, maar ook een aantal geruststellende wijsheden.

Daar ben ik wel dol op: wijsheden. Dan zeg ik graag dat ik het zelf ook al zo had bedacht, maar dat het fijn is om dat ook eens door iemand anders geformuleerd te zien. En in dit geval is dat ook wel zo. ;-) Sommige dingen weet je eigenlijk al voordat je ze zelf toepast.

Affijn, hier is een van de mooiste: "Courage is not the absence of fear. It is the ability to take action while feeling afraid."

Geen opmerkingen: