maandag 2 juli 2012

De meeste mensen ...

Niet ver van waar ik woon staat een intrigerend citaat op de muur. Ik rij er vaak langs, maar pas onlangs heb ik opgezocht waar het vandaan komt.

Het blijkt van Oscar Wilde, en wat hij kennelijk bedoelde is dat de meeste mensen hun leven leiden alsof het niet van henzelf is, en vooral de dingen doen die andere mensen ook doen.
Een gevat maar ook wat schamper commentaar dus. Ik had bijna spijt dat ik het had opgezocht, want ik interpreteerde het zelf altijd heel anders.

Mij wees de tekst er altijd weer op dat mensen nu eenmaal verschillend zijn. Dat we er niet beter op worden door naar anderen te kijken alsof ze een mislukte kopie van onszelf zijn. De meeste mensen die je tegenkomt zijn niet zoals jijzelf. Ze zijn namelijk andere mensen.

Geen opmerkingen: