donderdag 25 juni 2015

Verhuizen voor dummies

Binnenkort verhuizen mijn vrouw en ik naar Dordrecht. Best een klus: een huis woonklaar maken, een stroom dingen te regelen, mensen die je moet inschakelen. Het is meer de hoeveelheid activiteiten waar mijn hoofd wel eens van tolt dan de zwaarte van elke activiteit op zich.

Overzicht. Eerste gedachte: een to-do lijstje. Maar behalve dat die altijd onder digitale of papieren rotzooi verdwijnen, hebben ze het nadeel dat je losse acties niet in context ziet. Het is onduidelijk welk doel een actie heeft, wat de samenhang is en wat je al gedaan hebt. Slecht voor het overzicht (zeker als je ook met andere dingen bezig bent) en voor de motivatie.

Een projectplan? Doet me denken aan de nogal vergaande invoering van Prince2 bij een vroegere werkgever: we grapten uiteindelijk dat je zelfs een Project Initiation Document moest schrijven om een stoel te verplaatsen of een wind te laten. Voor onze verhuizing is compleet projectmanagement schieten met een kanon op, nou ja geen mug, maar in ieder geval een konijn.

En nu ik er over nadenk is dat ook waar mijn klanten vaak mee zitten. Wensen die te groot zijn om uit de losse pols op te pakken, maar te klein om er alle aspecten van een uitgebreide en soms wat logge methode voor in te voeren. Ze zoeken iets wat daartussen zit, wat overzicht en vaart geeft, zonder te veel overhead. Een mooie uitdaging voor een adviseur/coach.

Wij staan nu regelmatig voor de zijkant van een kledingkast. Daarop de activiteiten in ouderwetse geeltjes (lekker zichtbaar), op een tijdlijn toewerkend naar een paar eindresultaten. En als we iets afgerond hebben zetten we er met een voldaan gezicht een vinkje op en schuiven het naar boven, nog steeds in het zicht, want als er iets motiveert is het wel volbracht werk.

Nog minder dan vier weken tot de verhuizing.

Geen opmerkingen: